Pohľad do kalendára
Dnes je: 21.12.2024
Meniny má: Bohdan
Projekt z EŠF
Zmluva o poskytnutí NFP OPĽZ/13/2019
Pedagogické kluby
Začiatok aktivity: 3/2019
Ukončenie aktivity: 2/2021
Celková dĺžka realizácie aktivity: 24 mesiacov
Zdôvodnenie podaktivity: Akýkoľvek projekt, pri ktorom sa vyžaduje jeho udržateľnosť, si vyžaduje zohratý a kooperujúci pracovný kolektív, ktorý má snahu sa ďalej vzdelávať. Škola je miesto, ktoré pripravuje mladých ľudí na vstup do života, ktorý sa v súčasnej dobe veľmi rýchlo mení a nastupujúca generácia by mala byť pripravená flexibilne na tieto zmeny reagovať, to znamená pracovať s informáciami, porozumieť kľúčovým pojmom, zvládnuť konkrétne postupy a uplatniť svoje vedomosti a zručnosti v reálnych situáciách. Uvedené kompetencie majú žiakov naučiť pedagógovia. Preto je nevyhnutné, aby sa nielen ďalej vzdelávali, ale aj sami pružne reagovali na meniacu sa situáciu v spoločnosti a školstve. Môže k tomu dopomôcť činnosť v pedagogických kluboch, v ktorých si učitelia budú mať možnosť rozširovať svoje profesionálne obzory , venovať sa rôznym témam, diskutovať o aktuálnych problémoch s cieľom navzájom sa inšpirovať a skvalitňovať tak edukačný proces.
Ciele podaktivity:
- rozvíjať kľúčové kompetencie pedagogických a odborných zamestnancov s cieľom rozvíjania čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov
- umožniť pedagógom získavať nové vedomosti a zručnosti s cieľom rozvíjania čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov
- realizovať výmenu skúseností pedagógov školy z vlastnej vyučovacej činnosti
- vykonať prieskumno-analytickú a tvorivú aktivitu týkajúcu sa výchovy a vzdelávania
- stotožniť osvedčené pedagogické skúsenosti
- uskutočniť výmenu skúseností pri využívaní moderných vyučovacích postupov a metód podporujúcich inovácie vo vzdelávaní
- realizovať výmenu skúseností v oblasti medzipredmetových vzťahov
- podporiť vyššiu úroveň vzdelávacieho procesu
Zameranie pedagogického klubu:
Hlavným účelom prírodovedného klubu je vybudovať spoločnú spoluprácu pedagogických zamestnancov prírodovedných predmetov, realizovať výmenu skúseností medzi mladými a skúsenejšími pedagogickými zamestnancami a zlepšiť komunikáciu a vzájomnú kooperáciu učiteľov rôznych aprobačných predmetov.
Prírodovedný klub sa bude stretávať dvakrát mesačne. Dĺžka stretnutia klubu bude 3 hodiny. Na základe spoločného rozhodnutia členov klubu sme vybrali variant činnosti s písomným výstupom. Z každého zasadnutia klubu bude vyhotovená správa o činnosti klubu.
Našou snahou je zmodernizovať vyučovací proces, umožniť našim žiakom osvojiť si vedomosti aplikáciou rôznych učebných štýlov za využitia moderných didaktických pomôcok. Vzhľadom k tomu, že výsledky medzinárodných meraní PISA sú v poslednom období štatisticky významne pod priemerom iných krajín, rozhodli sme sa venovať prírodovednej gramotnosti zvýšenú pozornosť v tomto projekte. Pretože prírodovedná gramotnosť je podmienená úrovňou čitateľskej gramotnosti, je potrebné rozvíjať aj spôsobilosti práce s textom. Následkom dnešnej modernej doby žiaci menej čítajú, vo voľnom čase siahajú po tabletoch a mobiloch. Mali by sme ich viesť k tomu, aby v rôznych životných situáciách konali tak, aby neohrozovali seba ani iných a nespôsobovali napríklad škody na zdraví a majetku, vedeli predvídať poruchy a prírodné katastrofy. Človek je súčasťou prírody a mal by sa tak správať. Ak chceme žiakom zatraktívniť prírodovedné predmety vo vyučovaní, musí škola poskytovať priestor na kladenie otázok a hľadanie odpovedí a bádateľsky orientovať vyučovanie prírodovedných predmetov, kde sa žiaci stávajú aktívnymi spoluautormi vedeckých poučiek a skúmaných situácií. Tento spôsob vyučovacieho procesu by mal viesť k zlepšeniu myslenia žiakov, rozvoju tvorivosti, kritického myslenia, tímového riešenia problémov. Keď majú žiaci priamo cez laboratórne experimenty s neznámym výsledkom sami objaviť a nájsť riešenia prírodovedného predmetu. Vtedy spájajú poznatky a vedomosti z rôznych oblastí. Nie je to len chémia, biológia, fyzika. Potrebujeme vytvárať podmienky na to, aby žiaci mohli prírodovedné témy prehodnocovať, triediť a diskutovať o nich. Dôležité je poznanie príčinných súvislostí, vytváranie kontextov a hodnotových rámcov.
Prírodovedná gramotnosť je klasifikovaná ako schopnosť používať vedecké poznatky, identifikovať otázky a vyvodzovať dôkazmi podložené závery na pochopenie a tvorbu rozhodnutí o svete prírody a zmenách, ktoré v ňom v dôsledku ľudskej aktivity nastali.
Prírodovedný klub bude pracovať, diskutovať a vymieňať si skúsenosti v zložení deviatich pedagogických zamestnancov, ktorí majú aprobačný predmet so zameraním na prírodné vedy.
- Správa o činnosti KPG 1_21.3.19
- Správa o činnosti KPG 2_29.3.19
- Správa o činnosti KPG 3_4.4.19
- Správa o činnosti KPG 4_23.4.19
- Správa o činnosti KPG 5_1.5.19
- Správa o činnosti KPG 6_23.5.19
- Správa o činnosti KPG 7_24.6.19
- Písomný výstup KPG jún 2019
- Správa o činnosti KPG 1_25.9.19
- Správa o činnosti KPG 2_30.9.19
- Správa o činnosti KPG 4_30.10.19
- Správa o činnosti KPG 5_4.11.19
- Správa o činnosti KPG 6_20.11.19
- Správa o činnosti KPG 7_2.12.19
- Správa o činnosti KPG 8_7.1.20
- Správa o činnosti KPG 3_17.10.19
Zameranie pedagogického klubu:
Matematická gramotnosť predstavuje schopnosť človeka vyjadriť, použiť a interpretovať matematiku v rôznych súvislostiach. Na základe štúdie PISA a matematickej štúdie TIMSS sa slovenskí žiaci v matematickej gramotnosti nachádzajú pod priemerom, dosahujú horšie výsledky než žiaci v krajinách EÚ.
Naším pedagogickým cieľom je naučiť žiakov nielen získavať vedomosti, ale ich aj použiť v reálnom svete a vedieť ich efektívne využiť pre svoju vlastnú potrebu. Chceme žiakov naučiť myslieť a používať svoje matematické poznatky pri riešení problémov bežného života. Ak žiaci nemajú skúsenosti s aplikáciou vedomostí z matematiky, nevyužívajú potenciál matematiky pri riešení problémov, s ktorými sa stretnú.
Činnosť pedagogického klubu bude založená na spolupráci pedagogických zamestnancov s cieľom realizácie výmeny skúseností medzi vekovo mladšími a pracovne skúsenejšími pedagógmi, vzájomnej kooperácii učiteľov rôznych aprobačných predmetov. Zasadnutia klubu budú analyzovať inovatívne metódy a formy vzdelávania, metodické materiály na hodnotenie úrovne matematickej gramotnosti.
- Správa o činnosti KMG 1_21.3.19
- Správa o činnosti KMG 2_29.3.19
- Správa o činnosti KMG 3_1.4.19
- Správa o činnosti KMG 4_23.4.19
- Správa o činnosti KMG 5_7.5.19
- Správa o činnosti KMG 6_30.5.19
- Správa o činnosti KMG 8_5.6.19
- Správa o činnosti KMG 7_24.6.19
- Písomný výstup KMG jún 2019
- Správa o činnosti KMG 1_24.9.19
- Správa o činnosti KMG 3_16.10.19
- Správa o činnosti KMG 4_29.10.19
- Správa o činnosti KMG 5_4.11.19
- Správa o činnosti KMG 6_19.11.19
- Správa o činnosti KMG 7_2.12.19
- Správa o činnosti KMG 2_30.9.19
Zameranie pedagogického klubu:
Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti považujeme za jednu z najpodstatnejších súčastí výchovno-vzdelávacieho procesu. Budeme sa orientovať najmä zlepšovanie výsledkov žiakov v čitateľskej gramotnosti. Prostriedkom bude aktívne uplatňovanie inovatívnych didaktických prístupov a metód na podporu čítania s porozumením vo všetkých predmetoch a ich analýza v klube.
Výstupy:
- opis osvedčenej pedagogickej skúsenosti
- vlastné metodické materiály
- učebné texty
- testy zamerané na čitateľskú gramotnosť
- Správa o činnosti KČG 1_21.3.19
- Správa o činnosti KČG 2_27.3.19
- Správa o činnosti KČG 3_17.4.19
- Správa o činnosti KČG 4_24.4.19
- Správa o činnosti KČG 5_15.5.19
- Správa o činnosti KČG 6_22.5.19
- Správa o činnosti KČG 7_12.6.19
- Správa o činnosti KČG 8_24.6.19
- Písomný výstup KČG jún 2019
- Správa o činnosti KCG 1_30.9.19
- Správa o činnosti KCG 2_30.10.19
- Správa o činnosti KCG 3_20.11.19
- Správa o činnosti KCG 4_26.11.19
- Správa o činnosti KCG 5_10.12.19
- Správa o činnosti KCG 6_7.1.20
Výzva: Čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť v základnej škole
Názov projektu: „Zvyšovanie kvality výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom rozvoja čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov v ZŠ Školská, Handlová“
Schválené: Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (č. OPLZ-PO1/2018/DOP/1.1.1-01- Operačný program Ľudské zdroje) k DOP „Zvyšovanie kvality výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom rozvoja čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov v ZŠ Školská, Handlová“ bola uzavretá medzi Ministerstvom školstva vedy, výskumu a športu SR a Základnou školou Školská 526/53, Handlová dňa 13.2.2019. Zmluva o poskytnutí NFP nadobudla účinnosť dňom nasledujúcim po dni jej zverejnenia v CRZ poskytovateľom, teda 16.2.2019.
Trvanie projektu: 24 mesiacov (marec 2019 - február 2021).
Celkové oprávnené výdavky na realizáciu projektu: 146 902,52 €
Nenávratný finančný príspevok: 139 557,39 € (95%)
Finančná podpora zriaďovateľa: 7 345,13 € (5%)
Hlavným cieľom projektu je zvýšiť kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu a zlepšiť študijné výsledky žiakov v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti.
Hlavný cieľ bol podrobnejšie rozpracovaný do 3 špecifických cieľov:
- Zlepšiť výsledky žiakov v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti prostredníctvom netradičných metód a foriem vyučovania v extra hodinách a realizáciou aktivít mimoškolskej činnosti.
- Rozvíjať matematickú, čitateľskú a prírodovednú gramotnosť žiakov prostredníctvom podpory rozvoja kľúčových kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov s cieľom zvýšiť kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu.
- Zabezpečiť činnosti riadenia/ koordinácie projektu vo vzťahu k vecným/ odborným aktivitám projektu pre obidve cieľové skupiny.
Projekt je zameraný na cieľovú skupinu pedagogických a odborných zamestnancov a žiakov školy.
Aktivity zamerané na žiakov majú u nich rozvíjať čítanie s porozumením, tvorivé myslenie, logický úsudok, schopnosť riešiť slovné úlohy z matematiky zamerané na logické a analyticko-syntetické myslenie a podporovať vyjadrovacie schopnosti s ich využitím v bežnom živote.
Realizácia projektu nám pomôže nielen zvyšovať, ale aj skvalitňovať úroveň vedomostí, rozvíjať samostatnosť, aktivitu, tvorivosť a kritické myslenie žiakov a zlepšovať kvalitu porozumenia písaného textu.
Slabé stránky školy budú odstránené realizáciou nasledovných opatrení v rámci projektu:
- Realizácia extra hodín - Na základe rešpektovania stanovených podmienok inovovaného ŠVP v rámci upravených cieľov výchovy a vzdelávania sme sa rozhodli navýšiť počet hodín navrhnutý MŠVVaŠ SR. Naším zámerom je poskytnúť žiakom priestor na aktívne objavovanie, skúmanie, interpretáciu, riešenie problémov, aby boli úspešnejší v medzinárodných meraniach. Zvýšením počtu vyučovacích hodín v školskom roku 2019/2020 vytvoríme priestor na uplatnenie medzipredmetových vzťahov a dosiahnutie stanovených cieľov v rámci čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Extra hodiny sú navrhnuté tak, aby v primárnom vzdelávaní boli vyučovacie predmety rovnomerne rozdelené po jednotlivých ročníkoch. Prírodovednú gramotnosť budeme rozvíjať v 1.ročníku v predmete Prvouka. V 2.ročníku v predmete Slovenský jazyk a literatúra zatraktívnime proces výučby Multimediálným čítaním, kde sa zameriame na rozvoj techniky hlasného čítania s porozumením. Podporou matematickej gramotnosti sa chceme zamerať na využitie matematiky v praxi. Žiakov 3.ročníka naučíme správne porozumieť predovšetkým slovným úlohám, kde sa rozvíjajú vedomosti a zručnosti minimálne v dvoch oblastiach – čitateľskej aj matematickej gramotnosti. Tvorivým vyučovaním v 4.ročníku chceme podporiť rozvoj tvorivého myslenia, písania, vnímania a čítania, ktoré sú motiváciou k učeniu.
- Podporou mimoškolskej činnosti (27 krúžkov alebo činností, ktoré nie sú financované zo vzdelávacích poukazov) budeme rozvíjať čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť a zručnosti žiakov, čím vytvoríme predpoklad pre úspešné zvládnutie ostatných vyučovacích predmetov. Aktivity budú zamerané na pravidelné a aktívne formy výchovy a vzdelávania, ktoré nie sú realizované v rámci výchovného programu školy a zároveň budú podporovať rozvoj čitateľských, matematických a prírodovedných gramotností žiakov. Ťažiskom sú voľno-časové aktivity, kde pravidelný kontakt so žiakmi umožňuje rozvíjať komunikáciu a uplatňovať individuálny prístup. Zároveň sa vytvárajú podmienky na hravé činnosti pre žiakov, pomáhajú im pri príprave na vyučovanie, podieľajú sa na rozvoji nadania, špecifických schopností a tvorivosti žiakov.
- V rámci klubovej činnosti plánujeme realizovať prednášky s výkladom a popisom metód, následnými ukážkami a praktickými aktivitami práce s textom. Uskutočníme otvorené hodiny pre učiteľov s využitím čitateľských stratégií a metód. V rámci stretnutí si vymeníme skúsenosti s aplikáciami vybraných metód na konkrétnych vyučovacích hodinách. Výhoda činnosti pedagogického klubu spočíva v tom, že učitelia sa navzájom poznajú a odbúrava sa ostych pýtať sa na neznáme veci. Tí pedagógovia, ktorí absolvovali školenia čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti budú vedieť prijateľným spôsobom odovzdať svojim kolegom skúsenosti z praxe. Očakávame, že uvedený proces bude prínosom hlavne pre nových členov kolektívu, ktorí sa ešte len zoznamujú s potrebami žiackej komunity v tomto regióne. Nakoľko vekovo starší učitelia majú ešte stále problémy s využívaním IKT, prínosom klubových stretnutí by mohli byť inštruktáže mladých kolegov, ako súčasnú techniku využívať vo vyučovacom procese.
- Súčasťou projektových činností bude i realizácia interného vzdelávania pedagógov, ktoré bude prebiehať tak, že učitelia, ktorí v minulosti toto vzdelávanie absolvovali, odovzdajú svojim kolegom nielen teoretické poznatky, ale i svoje postrehy z praxe s deťmi jednotlivých ročníkov našej školy. Dôležitou úlohou je i modernizácia edukácie, ktorú chceme rozvíjať školením pedagógov v oblasti IKT a moderných technológií. Školiteľmi budú kolegovia, ktorí majú absolvované príslušné druhy vzdelávania. Učitelia prírodovedných predmetov absolvujú neakreditované vzdelávanie zamerané na matematiku.
Výstupom projektu by mal byť kooperujúci pracovný tím pedagógov a zmena postoja žiakov k vzdelávaniu a ich orientácia na potrebu celoživotného vzdelávania.